Rusko vo štvrtok (21. 9.) zaviedlo časovo neobmedzený zákaz vývozu nafty
a benzínu do väčšiny krajín, čím sa zvýšilo riziko narušenia dodávok
pohonných látok pred zimou a prehĺbenia ich globálneho nedostatku.
Vládne nariadenie podpísané premiérom Michailom Mišustinom dočasne obmedzilo "vývoz automobilového benzínu a motorovej nafty s cieľom stabilizovať domáci trh".
Zákaz bol zverejnený vo štvrtok a nadobudol okamžitú platnosť. Vzťahuje
sa na všetky krajiny okrem štyroch bývalých sovietskych štátov a nemá
stanovený dátum platnosti. Medzi krajiny, na ktoré sa zákaz nevzťahuje,
patria Bielorusko, Kazachstan, Arménsko a Kirgizsko, ktoré sú členmi
Euroázijskej hospodárskej únie vedenej Moskvou.
Rusko je jedným z najväčších dodávateľov motorovej nafty na svete a
významným vývozcom ropy. Účastníci trhu sa obávajú potenciálneho vplyvu
ruského zákazu, najmä v čase, keď sú svetové zásoby motorovej nafty na
nízkych úrovniach.
Podľa energetických analytikov vágne formulácie použité v ruskom
oznámení sťažujú presné posúdenie toho, ako dlho bude zákaz platiť.
Takisto varovali, že Moskva by sa mohla opäť snažiť použiť dodávky palív
pred ďalšou zimnou vykurovacou sezónou na zvýšenie tlaku na západné
krajiny, ktoré podporujú Ukrajinu.
Hovorca Kremľa v piatok (22. 9.) uviedol, že zákaz vývozu palív bude
platiť tak dlho, ako to bude potrebné na zabezpečenie stability domáceho
trhu.
Podľa analytikov sa ruský export motorovej nafty dostal v týždňoch pred
štvrtkovým zákazom pod tlak v dôsledku slabého rubľa, údržby domácich
rafinérií a úsilia vlády zvýšiť zásobovanie domáceho trhu.
"Všetky dohody uzavreté pred nadobudnutím účinnosti nariadenia stále
platia, čo znamená, že pravdepodobnosť okamžitého zastavenia vývozu
motorovej nafty a benzínu je nepravdepodobná, s najväčšou
pravdepodobnosťou by trvalo 1 až 2 týždne, kým by sa jeho vplyv
prejavil," uviedol hlavný analytik spoločnosti Kpler Viktor Katona. Podľa neho by však v tom čase už mohol byť zákaz zrušený.
Odhaduje sa, že pred nevyprovokovaným útokom Ruska na Ukrajinu vo
februári minulého roka ruské rafinérie vyvážali okolo 2,8 milióna
barelov (1 barel = 159 litrov) ropných produktov denne. Podľa analytikov
ING toto číslo odvtedy kleslo na približne 1 milión barelov denne.
Rusko však naďalej zostáva významným hráčom na svetových energetických
trhoch.
Podľa hlavného komoditného stratéga ING Warrena Pattersona ruský zákaz
vývozu pohonných látok je dôležitým faktorom pred blížiacou sa zimou na
severnej pologuli, keď sa tradične zvyšuje dopyt. Ako ďalšie faktory,
ktoré by mohli prispieť k napätiu na trhu, uviedol obmedzenie produkcie
ropy zo strany aliancie OPEC+, oživenie leteckej dopravy a snahu Európy
nahradiť ruské ropné destiláty po tom, ako vo februári vstúpil do
platnosti zákaz ich dovozu.
Saudská Arábia 5. septembra uviedla, že predĺži zníženie ťažby ropy o 1
milión barelov denne až do konca roka. Rusko sa zaviazalo obmedziť
export ropy o 300.000 barelov denne takisto do konca roka. Obe krajiny
uviedli, že svoje dobrovoľné znižovanie budú prehodnocovať na mesačnej
báze.
"Cieľom tohto zákazu je zrejme uvoľniť napätie a znížiť vysoké ceny
na domácom ruskom trhu, kde vysoké ceny ropy v kombinácii s oslabeným
rubľom musia byť pre ruských spotrebiteľov bolestivé," uviedol v piatok šéf oddelenia komodít firmy Investec Callum Macpherson.
Dodal však, že aktuálny zákaz exportu palív pripomína aj prerušenia
dodávok ruského plynu do Európy, ktoré sa začali v roku 2021. Upozornil,
že aj vtedy išlo o "údajne dočasné prerušenia", aby Rusko naplnilo domáce zásobníky. "Môže
to byť len náhoda, že tento zákaz bol oznámený deň po tom, ako Rusko
zažilo ťažké chvíle v OSN, alebo môže ísť o rozšírenie politiky
využívania energií ako zbrane v reakcii na to."